Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Przyszłość górników zależy od Komisji Europejskiej

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
19-01-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
WysokieNapięcie.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Przyszłość górników zależy od Komisji Europejskiej
fot. KE
Restrukturyzacja górnictwa wisi na cienkim włosku, który nazywa się niedozwolona pomoc publiczna. Jeśli wtrąci się Komisja Europejska, to cały projekt runie jak domek z kart, chociaż nie stanie się to szybko – piszą dziennikarze portalu WysokieNapiecie.pl.

W sobotę rząd porozumiał się z szefami górniczych central związkowych, co zakończyło dziesięciodniowy strajk na Śląsku. Jak powiedziała premier Ewa Kopacz, porozumienie jest "trudne ale dobre".W części mediów nie wiedzieć czemu sensacją była współpraca Kompanii Węglowej z firmą doradczą Boston Consulting Group. Uwadze zupełnie umknął podstawowy problem porozumienia – prawo UE.

Na dłuższą metę zmodyfikowany plan restrukturyzacji Kompanii Węglowej może okazać się bardziej ryzykowny od programu zatwierdzonego 7 stycznia przez Radę Ministrów. Spójrzmy, co rząd chciał zrobić, przyjmując program zaproponowany przez Wojciecha Kowalczyka, pełnomocnika rządu ds. restrukturyzacji górnictwa, a co będzie się faktycznie stało pod naporem związkowców. Jak miało być: Podział KW na trzy części i przeniesienie kopalni, w których wydobycie nie jest ekonomicznie uzasadnione („Brzeszcze”, „Bobrek–Centrum”, „Sośnica–Makoszowy” i „Pokój”) do Spółki Restrukturyzacji Kopalń i tam ich stopniowe wygaszanie. Program był w pełnej zgodzie z Decyzją Rady UE 787 z 2010, która mówi, że pomoc państwa może iść wyłącznie na wygaszanie kopalń. Jak będzie: Do SRK trafią „Brzeszcze”, „Sośnica–Makoszowy” (Ruch Makoszowy), „Bobrek–Centrum” (Ruch Centrum) i „Piekary”. „Sośnica” i „Bobrek”, które są kopalniami dwuruchowymi, będą dzielone na dwie części.

Problem w tym, że skoro z założenia żaden z zakładów szykowanych do SRK nie zostanie zamknięty, to spółka nie może skorzystać z pomocy publicznej. Punkt 3 porozumienia przewiduje, że "w/w kopalnie będą prowadzić eksploatację w ramach przygotowanych programów naprawczych zgodnie z decyzją Rady UE nr 787 z 2010". Tymczasem po wykonaniu "planów naprawczych" kopalnie przekazane do SRK mają zostać sprzedane inwestorom albo spółkom pracowniczym.

Decyzja 787 nie przewiduje takiej możliwości

Kopalnie, które otrzymały pomoc "muszą zostać zamknięte, zgodnie z bieżącym planem zamknięcia" (art. 3 Decyzji 787). Jeśli nie, pomoc będzie musiała zostać zwrócona. Czy rząd nie zdaje sobie z tego sprawy? – Owszem, jest ryzyko konieczności zwrotu pomocy. Ale to będzie wliczone w cenę sprzedaży kopalni inwestorom – wyjaśnia nam osoba znająca rządowe plany.

Innymi słowy, Tauron, który zgłosił zainteresowanie kopalnią Brzeszcze będzie musiał zapłacić taką cenę, aby SRK mogła zwrócić nielegalną pomoc publiczną dla tej kopalni. Zgodnie z sobotnim porozumieniem, jeśli nikt nie kupi tej kopalni do września 2015 r., trafi ona do Nowej Kompanii Węglowej. To ta firma będzie musiała zwrócić budżetową dotację.

Ile – to będzie wiadomo bardzo dobrze, bo dla każdej kopalni, która dostanie pomoc, trzeba zgodnie z Decyzją nr 787 prowadzić podwójną księgowość. Osobno przychody ze sprzedaży, osobno pieniądze z budżetu.

Czy znajdzie się inwestor? O tym, jak i o innych rozbieżnościach planu naprawczego Kompanii Węglowej z wynegocjowanym porozumieniem oraz o tym konsekwencjach decyzji rządu i związków zawodowych w pozostałej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl.

 
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Prezydent podpisał nowelizację ustawy „węglowej”

Intermodal i logistyka

Prezydent podpisał nowelizację ustawy „węglowej”

Emilia Derewienko 26 stycznia 2015

Poprawki Senatu do noweli „węglowej” przyjęte przez komisję

Intermodal i logistyka

Co ujawnił górniczy kryzys?

Intermodal i logistyka

Co ujawnił górniczy kryzys?

Paweł Wrabec 19 stycznia 2015

Zobacz również:

Wielka Brytania zamyka elektrownie węglowe

Intermodal i logistyka

Wielka Brytania zamyka elektrownie węglowe

Emilia Derewienko 22 listopada 2015

Małopolskie: W Przeciszowie powstanie kopalnia węgla kamiennego

Intermodal i logistyka

Opuszczona Kopalnia Węgla Kamiennego "Andaluzja"

Intermodal i logistyka

Opuszczona Kopalnia Węgla Kamiennego "Andaluzja"

Emilia Derewienko 19 stycznia 2015

Pozostałe z wątku:

Prezydent podpisał nowelizację ustawy „węglowej”

Intermodal i logistyka

Prezydent podpisał nowelizację ustawy „węglowej”

Emilia Derewienko 26 stycznia 2015

Poprawki Senatu do noweli „węglowej” przyjęte przez komisję

Intermodal i logistyka

Co ujawnił górniczy kryzys?

Intermodal i logistyka

Co ujawnił górniczy kryzys?

Paweł Wrabec 19 stycznia 2015

Zobacz również:

Wielka Brytania zamyka elektrownie węglowe

Intermodal i logistyka

Wielka Brytania zamyka elektrownie węglowe

Emilia Derewienko 22 listopada 2015

Małopolskie: W Przeciszowie powstanie kopalnia węgla kamiennego

Intermodal i logistyka

Opuszczona Kopalnia Węgla Kamiennego "Andaluzja"

Intermodal i logistyka

Opuszczona Kopalnia Węgla Kamiennego "Andaluzja"

Emilia Derewienko 19 stycznia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5